مقالات

چگونگی ذخیره آب باران

چگونه می توانیم در مصرف آب صرفه جویی کنیم؟
همه موجودات زنده از جمله گیاهان، حیوانات و انسان ها برای زندگی و انجام فعالیت های مختلف سلولی به آب نیاز دارند.
آیا تا به حال یک روز بدون آب را تصور کرده اید؟
نه، تصورش سخت است. همه ما از آب برای فعالیت های روزانه مانند نظافت، شستشو، حمام کردن، آشپزی، نوشیدن و سایر مصارف خانگی و صنعتی استفاده می کنیم.

آب یک جزء گرانبها، ضروری و غیر زنده اکوسیستم است. امروزه همه ما به سمت کمبود آب پیش می رویم و این عمدتاً به دلیل عدم صرفه جویی در آب و آلودگی بدنه های آبی است. بنابراین، اجازه دهید یک قطره آب را هدر ندهیم و شروع به صرفه جویی در آب برای استفاده بیشتر کنیم.

چرا آب باران را برداشت می کنیم؟

سیستم جمع آوری آب باران یکی از بهترین روش هایی است که برای حمایت از صرفه جویی در مصرف آب اعمال و دنبال می شود . امروزه کمبود آب با کیفیت خوب به یکی از دلایل مهم نگرانی تبدیل شده است. اما از آب باران که خالص و با کیفیت است می توان برای آبیاری، شستشو، نظافت، استحمام، و.. استفاده کرد.

مزایای برداشت آب باران

آب باران به دلیل نداشتن املاح بهترین آب برای استفاده در کولرهای آبی و چیلرها است.

به کاهش قبض آب کمک می کند.

تقاضا برای آب را کاهش می دهد.

نیاز به آب وارداتی را کاهش می دهد.

حفظ آب و انرژی را ترویج می کند.

کیفیت و کمیت آب های زیرزمینی را بهبود می بخشد.

برای آبیاری منظره به سیستم فیلتراسیون نیاز ندارد.

این فناوری نسبتاً ساده است، نصب و کارکرد آن آسان است.

فرسایش خاک، روان آب های طوفان، سیل و آلودگی آب های سطحی با کودها، آفت کش ها، فلزات و سایر رسوبات را کاهش می دهد.

 

 سیستم ذخیره آب باران

سیستم ذخیره آب باران شامل لوله ها ، صافی ، مخزن حذف خاک ، مخزن ضد جلبک روزمینی و یا مخزن دفنی به همراه پمپ می باشد.

در این روش باران باریده شده در سطح پشت بام از طریق ناودانی ها و لوله کشی پس از عبور از آشغالگیر ( حذف برگ درختان و …) و حذف خاک شسته شده از پشت بام به سمت مخازن روزمینی و یا دفنی هدایت می شود. این آب معمولا  به کمک پمپ در ساختمان مورد بهره برداری قرار می گیرد .

آب مورد نیاز برای شستشوی اتومبیل ، ماشین لباسشویی ( قدرت تمیز کنندگی آب باران بسیار بالاست ) و آبیاری باغچه می تواند از این مخزن تامین گردد. استفاده از سیستمهای جمع آوری آب باران موجب کاهش تقاضا برای آب لوله کشی در مناطق شهری و روستایی می شود. از آنجایی که شبکه  آب شهری عمدتا از چاه ها و سفره های زیر زمینی تغذیه می شود، با بهره گیری از سیستم ذخیره آب باران به حفظ منابع طبیعی آب که در کشور ما در حال حاضر در وضعیت بحرانی به سر می برد کمک شایان توجهی خواهد نمود. استفاده از سیستم ذخیره باران در مناطق شهری همچنین مانع از هجوم آب به کانال ها و معابر می شود ، به این ترتیب از آب گرفتگی معابر شهری و روستایی و خسارتهای احتمالی آن جلوگیری خواهد شد.

 

 

حذف بقایای گیاهی و جانوری موجود در پشت بام به وسلیه فیلتر توری و مخزن جمع آوری گل و لای پشت بام

در جمع آوری آب باران متناسب با مساحت پشت بام محفظه یا مخزنی برای جمع آوری آب دقایق نخست بارندگی در نظر گرفته خواهد شد. هنگامی که سطح بام به اندازه کافی با آب باران شسته شد ، آب ادامه بارندگی اجازه ورود به مخزن اصلی را پیدا می کند. از آنجایی که پشت بام به صورت دائم در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارد به واسطه وجود اشعه UV در نور آفتاب تا حدود زیادی سطح بام گندزدایی می گردد. بقایای درشت گیاهی و جانوری و که همراه آب شناور می گردند در مرحله عبور از فیلتر توری حذف ، شسته و دور ریز می شوند. مواد ریزتر و موادی که قابلیت حل شدن دارند در 10 دقیقه نخست بارندگی در مخزن جمع آوری خاک گیر می افتند. به این ترتیب می توان آب باران با کیفیت بالا را در مخازن ذخیره کرد. در نهایت با اضافه کردن قرص کلر در داخل این مخازن همیشه آب بهداشتی با کیفیت در دسترس خواهید داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *